Challenge: dag 10.


Day 10: A great cover of a Beatles song.


Den egentliga textförfattaren till dagens låtval: George! ♥

Covers är en svår kategori. Om man ska göra ett så krävs det att man antingen gör den till en helt ny version eller är så mycket bättre än orginalet att man fullständigt knockar det. Känner man att man vill försöka knocka The Beatles så önskar jag er lycka till - men jag tror inte att någon kan klara det. Vissa artister lyckas dock mer än andra med sina ödmjuka hyllningar och idag har jag valt en coverversion av en av George Harrison's låtar, nämligen Something.

Låten släpptes på albumet Abbey Road 1969 och även som singel - En dubbel A-sida som delades med John's Come together. Something är lite av George's pengamaskin: när han och Ringo valde att låta sina inte särskilt fördelaktiga kontrakt med Northern Songs Ltd. löpa ut så gav Ringo ut sin musik på sitt eget bolag Startling music, medans George hade det egna Harrisongs Ltd, bildat 1964. På grund av detta så stannade rättigheterna för hans låtar på skivorna Abbey Road och Let it be hos honom - och därmed också rättigheterna till Something. Med sina cirka 150 coverversioner är det bandets näst mest covrade låt - enbart Yesterday har fler. Både John och Paul har hyllat denna låt: John hävdar att det är den bästa på hela albumet, trots att han själv har flertalet bra låtar där.

Det är många beundransvärda artister som har gjort sina egna versioner av denna låt, bland annat stjärnor som Tony Bennett, Ray Charles, Andy Williams och Frank Sinatra. Geo's egna personliga favorit var den version som Sam Brown gjorde, men jag hade faktist tänkt ta en annan: jag väljer egentligen mellan två, den med Andy Williams och den som jag ämnar visa för er. Båda versionerna är helt klart sevärda i alla fall!

Elvis Presley - Something (Live in Hawaii)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0