Challenge: dag 7.


Day 7: Favourite Beatles song that rarely gets played and people people don't really know.



Nu kommer en sådan låt där Johns sånginsats lämnar mig med gåshud över hela kroppen: Sexy Sadie från albumet The Beatles ("The white album) släppt 1968.

Sexy Sadie är inspirerad från The Beatles sejour i Rishikesh, Indien, där läraren i transcedental meditation, Maharishi Mahesh Yogi tydligen ska ha gjort sexuella närmanden mot en av kursens kvinnliga deltagare, skådespelerskan Mia Farrow. (Det finns lite olika uppgifter på vilka kvinnor som det skulle gälla och om det enbart var en.) Ilsken över Maharishis beteende så skrev John en låt om händelsen - under arbetstiteln "Maharishi". George som var mest inne i meditationen av bandmedlemmarna kände sig obekväm med den låttiteln och lyckades förhandla med John varpå denne bytte ut namnet till "Sexy Sadie". Detta gjorde dessutom att bandet slapp de rättsliga åtgärder som kunde ha kommit upp om den först tilltänkta titeln hade behållits. John ristade in texten i träet på ett bord nere på Apple Records innan den spelades in.

Låten tog lång tid att spela in; hela femtiotvå tagningar och trettiofem timmar i studion lades på låten innan alla var nöja med resultatet - vilket jag absolut tycker att de ska vara!

The Beatles - Sexy Sadie


Kommentarer
Postat av: ebba

Och så när dom ser dig & mig på chatten ; "crazy beatles fan" Hahaha skämt åsido;)



Åh sexy sadie är ju såååå grym, john <3

2012-01-10 @ 08:23:50
URL: http://ebbamvr.blogg.se/
Postat av: ebba

ja betten blir allt skummare.. överskattat med bett tycker jag!!

2012-01-11 @ 07:43:43
URL: http://ebbamvr.blogg.se/
Postat av: Isabella

Hej!

Är det okej om jag också gör denhär 30 days beatles songchallenge? Jag kan länka till dig och säga att jag hittade den hos dig om du vill :)



Kram!

2012-01-14 @ 22:43:42
URL: http://isabellatorle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0