Challenge: dag 2.



Day 2: Least favourite song.

Här är det så enkelt och frestande att ta Revolution 9 (Nej, den tycker jag inte om!) eller den oförtjänt nedtalade Wild honey pie (I love it!) som alltid brukar komma upp på sådana här listor, men jag hade tänkt mig annat. Nere på listan hittar vi ..

.. Little Child. En Lennon - McCartney komposition från albumet With The Beatles, släppt 1963. En av "The least fab songs". Jag ska börja med att säga att nej, With The Beatles är ingen skiva jag slänger på om jag får välja först. Bandets producent George Martin har till och med sagt att de sämre låtarna som bandet spelade in under den här tiden, som inte var tillräckligt bra för att bli singlar, hamnade på With The Beatles. Föreställ er då en, som Paul McCartney titluerat den, ´"utfyllnadslåt", på en skiva som kommer till på det sättet. Lennon - McCartney hade två olika typer av låtar the skrev, "hit songs" eller så kallade "work songs". Hit songs skrev de för sig själva och work songs för andra artister eller de andra två medlemmarna i The Beatles, George och Ringo.

"Little Child was a work job. Certain songs were inspirational and you just followed that. Certain other songs were, 'Right, come on, two hours, song for Ringo for the album'." - Paul McCartney.

Little child då. Den är som sagt av Paul här ovanför egentligen skriven för Ringo Starr, men denne fick senare "I wanna be your man", en annan av Lennon-McCartney's låtar som sin låt på skivan då han vägrade sjunga Little Child. Skivbolaget var väldigt bestämda med att Ringo skulle ha en låt eftersom han vid den här tidpunkten var den populäraste Beatlen hos den Amerikanska publiken. Det är för övrigt första gången man får höra Paul McCartney spela piano på en Beatleslåt. Det tog tre sessioner (11 - 12 september & 3 Oktober 1963) innan den satt. (2 + 16 + 3 = 21 tagningar.) Munspelet som John Lennon spelar på i låten (och på flera andra Beatleshits, bland dem "Love me do".) stal han från en musikaffär i Holland (Arnhem) innan bandet fortsatte sin resa mot Hamburg. Låten var aldrig på någon av The Beatles live-setlists. Jag är säker på att Ringo hade kunnat framföra låten con brio (with spirit), men .. Nej. Även med låtskrivarna på sång så tycker jag den är för stökig och opolerad.

Uppbyggnadsvis så är det rå energi hela låten igenom i ett snabbt tempo med en dubbeltrackad sång från Lennons sida och han sjunger också sin egen körsång genom dubbeltrackingen (som är smärtsamt osynkroniserad). Munspelet ljuder eantusiastiskt låten igenom men är nu och då ganska slarvigt framfört. Pianodelen som Paul spelar startar med ett effektivt glissando för att sedan bara löpa på i takt med övriga låten och hans basgång drunknar i mixen. George och Johns gitarrer hörs knappt alls, förlorade i ljudmattan som pianot och munspelet lägger ut tillsammans med den snabba trumtakten. Jag skulle ha velat stanna dem, på något vis bygga om låten så att hastigheten tas ned lite grann och ändra mixningen, dra upp vissa instrument och ned andra. Som tur är så finns det ju så många andra Beatleslåtar som jag gillar som jag kan lyssna på istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0