Everbody sing loud and shout, dreamy haze pop stars. The boys came about that mersey beat sound - from crude little sketches of guitars.


Merseyfloden.

. . Jag tror inte att det har varit möjligt att missa att min stora passion är musik, och framför allt sextiotalsmusik. Mestadels Brittisk sextiotalsmusik och de grupper som var med under The British Invasion. Men det finns en genre jag gillar extra mycket och det är Merseybeaten.

Merseybeat eller The Mersey sound är en benämning på de musikgrupper i sextiotalets Liverpool, vid floden Mersey. Musikscenen var otroligt livfull vid den här tiden och många av grupperna skulle ingå i det som senare kom att kallas The British invasion - med Liverpool-statuerade The Beatles som frontfigurer. Merseybeat är alltså en regional variant av beatmusiken som fick ersätta sin populäre musikaliska föregångare, skifflemusiken. Skiffle var influerat av Blues, Jazz samt Country & folkmusik. Beat inspirerades av Doo-wopen, soulen och Rock and rollen men behöll också delar av skifflen och rhytm & blues. Med musiken kom också en helt ny tillströmning av beat - poeter och beat - författare. Bandformaten i Beatmusik är det som vi känner igen idag: gitarrbaserad musik med körsång - solo samt rytmgitarr, bas och trummor. (Jag hade inte tänkt gå in på up/downbeat samt backbeat och on/offbeat.)

Beatmusiken var otroligt stor i Liverpool och banden spelade på klubbar och danshallar - uppskattningsvis fanns cirka 350 olika Merseybeat-band samlade i Liverpool i början av sextiotalet. Musikscenen hade tillochmed sin
egen tidning som rapporterade om spännande nyheter som kort och gott gick under namnet "Mersey beat".



Kretsen kring The Beatles har sagt att inget band har dödat en musikscen lika bra som de lyckades med. Innan de blev stora så var det variation på banden från Merseyside - men när de slog igenom så började omvärlden titta åt Liverpools håll - för att hitta Beatleskopior. När band såg vad det var som fungerade bäst så började de mer och mer likna Beatles, både gällande sound och utseende.

På grund av att det finns så otroligt många bra Merseybeat-band så funderar jag på att försöka lyfta fram dem här på bloggen. Jag kan komma på ungefär 25 stycken i huvudet som jag tycker behöver representation och uppskattning. Därför kommer jag göra så att då jag lägger ut en video eller enbart en låt med en Merseybeat-grupp så kommer jag märka ut inlägget med någon Merseybeat-logotyp eller liknande. Inte för att köra någon slags fakta-följetong utan mer för att jag tycker att det är synd att de kommit i skuggan av The Beatles. Beatles kommer inte hamna under Merseybeat-logon utan de får vara fristående.

Så är det, och så blir det. Jag kan dock garantera att man kommer se många band med Tottenham sound (London), Brum beats (Birmingham) eller Manchesterband fortfarande. The Hollies som jag postade under gårdagen är ett Manchesterfenomen.


Kommentarer
Postat av: Bea

Sv: Ja, något ska väl bloggen ju vara till för. ^^



Haha, sant. Så då har jag nog inget riktigt problem med hans musik. ;)



För en miljon är jag villig att skämma ut både mig själv och min familj så mycket det bara går, ingen fråga om saken! Men ja, när till och med jag kan svaret, så borde de skämmas om de inte tar den. ^^ Är det inte i Dobidoo där gästerna i alla fall ska ha lite kunskap inom musik? (Du kan erkänna om Dobidoo och Melodikrysset är dina favoriter på TV'n. Jag dömer inte. ;) ) Om jag hade sett det där, hade jag facepalmat med TVÅ händer! Man har Beatles i blodet, vare sig man giller dem eller inte. Det är sådant där man kan! Och Penny Lane också, som är, uppfattar jag den som i alla fall, en av deras mest kända låtar.



Jo, det håller jag med om. Man ska ju ta miljön på allvar, men när det är, som du säger, en droppe i havet och det blir mer negativa följder än positiva, så är det inte värt det. Men håller de inte på att bygga fler rondeller? Kanske inte just vid stan eller tegsbron, men visst har det blivit fler?

2012-03-04 @ 22:08:09
URL: http://beatricelundahl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0