I'll see you there on cloud nine.


George: eder skribents favoritmusiker eight days a week.

Sitter här och dricker pepsi max, pluggar körning på enkelriktad väg inför körlektionen imorgon (08:20 - hur hurtig är jag inte?! De hade bara öppet halvdag på grund av att det är en röd dag.) och lyssnar på George Harrisons skiva Cloud Nine från 1987. Dock så blir jag alltid påmind om en av mina värsta stunder av raserad inner peace då jag hör den.

Anledningen till detta är att jag - när jag köpt LP-skivan och bara tog den under armen - råkade ut för följande konversation där medlemmarna var jag (J) och en kille (K).

K: Så du gillar The Beatles? Vilken är din favoritmedlem?
J: Oj, jag gillar allihopa, men George är min överlägsna favorit.
K: (Här tittar han på mig som om jag hade avslöjat att jag var döende i cancer.) Jaha. Eh. Alltså, han var ju acceptabel i Beatles, han gjorde ju inte dåliga låtar men kanske inte jättebra heller. Och han var väl inte särskilt bra som soloartist heller ..
J: Jaså, tycker du? (Notera att jag inte lät sur, utan mer intresserad av ett mer utvecklat svar.)
K: Jo men den där första, All things must pass, är ju bra, och den där (Här nickar han mot Cloud Nine.) är ju helt okej, men den resterande delen vet jag inte ..
J: (Här motstår jag den enorma frestelsen att påpeka att George hade släppt både Wonderwall music & Electronic sound innan All things must pass). Hm, Okej. Jag tycker de flesta av hans album är bra, men vissa kanske är lite ojämna. Men generellt sett så tycker jag de är bra. Men alla tycker ju olika. (Hej schyssta klubben!)
K: Jo, men alltså, jag säger inte att han är värdelös som medlem av The Beatles, men sedan när han gick solo .. Jag vet inte riktigt vad som hände med honom då. Jag vet inte vad som gick fel i hans huvud.
J: Jag gillar honom i alla fall. (Här riktar jag ett deathstare som George själv skulle ha varit stolt över mot killen.)
- här infaller en väldigt stel tystnad och jag är säker på att man skulle kunna höra en knappnål falla -
J: Jag måste gå nu. (Här vänder jag mig bara om och marscherar argt ut så det klapprar i golvet.)

Jag lovar er, jag var en nanosekund från att faktiskt bruka handgripligt våld. Jag är sjukligt trött på att behöva försvara mig för att jag tycker att George Harrison är den bäste av dem. I min värld så får alla ha vilken favorit de vill utan att bli tråkade. För jag kan försäkra er att jag har blivit tråkad MÅNGA gånger, fler än jag någonsin kan hålla ordning på. Efter ett tag blir man less på konversationer som är ungefär .. "Gillar du George?! .. Oj, men du .. Ta den här slickepinnen så kanske det känns bättre att vara musikaliskt efterbliven?".

Såhär är det: kritik mot ens favoritmusiker för en som lever för musik är samma sak som kritik mot en själv.

Så nej - jag vill inte ha en slickepinne för jag behöver inte tröstas och jag är glad om jag får lyssna på Cloud Nine ifred. Och Cloud Nine är mer en bara en okej skiva: det är en briljant skiva.

George Harrison - Breath away from heaven (Från den eminenta plattan Cloud Nine!)


Kommentarer
Postat av: Bea

Heja dig! Och vad då "vad som gick fel i hans huvud"?! Jag förstår inte varför folk inte kan inse att det inte bara var John och Paul som är fantastiska musiker. -.-'



Sv: Och det gör ont så himla länge! Jag känner fortfarande av det i ena knät och i handen. Åh huvva! Att du ens klev upp efteråt. Jag hade legat kvar och inväntat döden.



Haha, det är då jag brukar säga åt dem att jag är deras master och de måste lyda mig. Jag tror The Sims ger mig lite gudskomplex. ^^ Härligt! Jag har aldrig skapat hela bandet, men jag skapade George och skaffade barn som alla var döpta efter personer från Beatleslåtar. :) Så ambitiöst! Tar det inte himla lång tid att få fullt på allt? Men eller hur, är det kärlek så är det kärlek. ^^ Vad har du för expansionspaket så man kan ha trummor?



Förstår det. Men just nu är inte blogspot så himla rolig. Men det är för att de håller på att ändra layouten och så, så just nu är det lite krångligt.



De kanske kommer ut med Singstar Gospel snart. ;) De har ju Singstar The Beatles! Men min kompis, som äger playstationet, vill inte köpa den för min skull. :(



Åh tack, nu blir jag ju nästan lite generad! Jag kan väl inget annat än att säga tack och verkligen detsamma. :D

2012-04-05 @ 14:24:11
URL: http://beatricelundahl.blogspot.com
Postat av: Sara

Haha, älskar att åttiotal är nytt för oss som älskar 60-talet när det i själva verket är typ 30 år sedan... Ja, du har rätt i allt du skriver. Man tycker såhär i efterhand att Beatles var nyskapande, men det är nog ändå svårt att verkligen förstå exakt hur nyskapande de var! Liksom saker de flesta tar för givet idag var ju helt revolutionära då.



Haha, ja, inte precis som att välja mellan pest eller kolera. Vad trevligt :D fast man ska nästan inte ha riktigt bra låtar som alarmsignaler för då förknippar man dem med väckning senare... och vem fan vill bli väckt på morgonen haha.



Vilken jävla snubbe, för övrigt...

2012-04-05 @ 17:56:49
URL: http://rivnamorotter.blogg.se/
Postat av: Isabella

Även om John är min favorit i The Beatles så tycker jag att George är otroligt underskattad!

Hade någon kille sagt så till mig hade jag blivit SÅ arg!

2012-04-09 @ 17:45:10
URL: http://isabellatorle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0