Challenge: dag 12.

 


Day 12: Beatles song you wouldn't mind hearing at your wedding (or other special) day.


Dagens låtskrivare: John Lennon.

Jag skulle väl inte direkt bli sur om jag fick höra en av deras låtar på mitt bröllop, vilken låt det än var! Det skulle ju betyda att jag har lyckats hitta en karl som accepterar min kärlek till Beatles och förmodligen har accepterat att jag skulle visa honom dörren om George Harrison återuppstod från de döda och bestämde sig för att jag var hans livs stora kärlek. Han skulle också behöva acceptera raseriutbrott om han ställde min Beatlesmugg bland de vanliga dödliga muggarna eller stal min Beatlesfilt. Jag tror att ni börjar inse att det kommer sluta med att jag bor i ett hus som en ensam tant med femtio katter och mina Beatlesplattor. No regrets.

Nåväl, Beatles på bröllop utan fysisk närvaro. Min lärarinna i geografi och naturkunskap berättade faktiskt att två av hennes vänner hade haft samma Beatleslåt på två mycket olika tillställningar: Yesterday på ett bröllop och en begravning. Hur roligt kan det vara att stå där vid altaret efter att ha sagt ja till varandra i den romantiska atmosfären och så hör man Paul McCartney's röst i romantic mode och lyssnar på texten ..

I said something wrong, now I long for yesterday.
Yesterday, love was such an easy game to play.
Now I need a place to hide away.
Oh, I believe in yesterday ...

Hur det gick med deras äktenskap vet jag faktiskt inte - jag tycker i alla fall historien i sig var ganska rolig.

Jag hade egentligen en kandidat till dagens låtval som jag tyckte var ganska självklar - men den är inplanerad senare under denna challenge och det är And i love her, så då får jag helt enkelt välja en annan kärlekslåt från Beatles håll. Det finns ju ett par att välja på, som tur är - och jag väljer Ask me why. Ask me why var B-sidan på bandets andra singel Please please me som spelades in 1962 och släpptes året därpå. Låten är mestadels eller kanske helt skriven av John Lennon men krediteras McCartney-Lennon - sättet de krediterade de tidigare verken på. En egentligen rätt typisk kärlekstext och en låt som kanske skulle kunna behöva lite mer bearbetning, men jag tycker den uppfyller dagens challenge alldeles utmärkt.

The Beatles - Ask me why


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0