Challenge: dag 8.

Day 8: A Beatles song that reminds you of someone.


Hey bulldog!

Jag hade tänkt vara supertråkig och ta en låt utan att ha en motivering ute på bloggen. När man hör titeln på låten blir det nog ännu svårare att komma underfund med varför jag valt just den - men jag har valt Hey Bulldog från skivan Yellow Submarine. Låten kom till av en slump under inspelningen av Lady Madonna med dennes tillhörande video. John hade med sig en halvfärdig låt med arbetstiteln "Hey bullfrog" som färdigsställdes textmässigt sett i studion med hjälp av Paul. Av någon anledning (fråga mig inte varför!) så började Paul skälla mitt under inspelningen av låten varpå den gjordes om till "Hey bulldog" på stället.

Instrumentmässigt är det väl inget speciellt vad jag kan komma på. Paul spelar bas och tamburin, John spelar piano, George spelar gitarr genom en fuzzbox och Ringo sitter som vanligt bakom trummorna. Mixningen är rätt ojämn vilket gör Pauls basgång väldigt framträdande vilket jag gillar. En underbar låt!

You can talk to me  - If you're lonely, you can talk to me.

För övrigt så tycker jag det är ganska kul att Ringo svarar "yeah?" på tillropet "Big man". Ringo är 168 cm hög och defenitivt minst kvalificerad att tillskriva sig epitetet "stor" i The Beatles. I alla fall längdmässigt eller breddmässigt. Eller ja. Det där kan ju misstolkas hur mycket man vill. Kroppslängdsmässigt! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0