Challenge: Dag 5.


Day 5: Favourite (Beatles) song by George Harrison.



Tack för den totalt omöjliga uppgiften. Jag älskar alla (i princip) Geos låtar som om de vore mina egna barn. Och egentligen så ska man ju inte ha favoriter bland sina barn, eller hur? Enligt mig så är George den bästa Beatlen and haters gonna hate. Sedan jag hörde I, me, mine för första gången har jag avgudat honom och hans "lyrics to live by". Jag minns att jag undrade vem i hela friden som sjöng I, me, mine med en sådan fantastisk sångröst för det lät varken som John eller Paul alls och jag kunde inte tillräckligt mycket för att veta att George också hade gjort många snygga sånginsatser. Lite googling senare så var jag informerad om vem som stod bakom sången på låten och jag hade dessutom lyckats skriva ihop en lista på de låtar som George gjort, och de låtarna lyssnade jag in mig på först - lärde mig älska - och älskar dem fortfarande.

Men jag hade faktist inte tänkt ta I, me, mine. George sitter med all säkerhet däruppe och äter (som vanligt) och sätter valfri föda i halsen då jag säger det här. Men låten som jag tänker välja att bära fram i rampljuset idag heter Only a northern song och fanns på albumet Yellow Submarine. Låten spelades egentligen in för att ligga på skivan Sgt. Pepper's lonely hearts club band men när George försökte lägga fram den så tog det tvärstopp: producenten George Martin sade att den höll alldeles för låg standard för att få plats på skivan och Geo fick istället skriva en ny låt samtidigt som Only a northern song kasserades, ofullständig för stunden.

När det sedan var dags att göra filmen Yellow Submarine så behövde den såklart ett eget soundtrack. The Beatles sade att "Okej, ni ska få era låtar när vi känner för att spela in något." Basically så sades det att de dåliga låtarna skulles ges till filmen - men Beatles spelade in bra låtar när de var i studion och ville inte gärna ge något av sin dyrbara fritid till att spela in skräp. United Artists skickade klagomål till Brodax för att det gick segt med låtarna och när representanter för Brodax mötte George så frågade han om något var fel. Representanterna berättade och George sade åt dem att vänta en stund, gick iväg och skrev klart låten. Brodax sade att det fanns ett problem: låten hade ingen titel. George tittade ned på papperet och uppe i hörnet stod det "Northern songs". George ryckte på axlarna och sade "It's only a northern song." Och det blev titeln.

Northern Songs Ltd. Var ett musikförlag vars syfte var att publicera Lennon - McCartney- låtar. John och Paul ägde 15% av aktierna i företaget medans George ägde 0,8% och inte direkt kände sig lockad av att skriva en superlåt som John och Paul ändå skulle tjäna mer än femton gånger så mycket som han själv gjorde på då han enbart anlitades/hyrdes som låtskrivare men inte som musiker. Alltså så gav han Northern songs ett litet bitchslap då han i låten förtydligade att "It doesn't really matter what chords I play, What words I say or time of day it is - As it's only a Northern Song."

Ian MacDonald som har skrivit Revolution in the head beskriver låten som "oaptitlig" men jag gillar den skarpt. George har skrivit mycket bättre texter och egentligen mycket bättre musik annars, men jag har en personlig relation till denna och fastnade för den första gången jag hörde den.

The Beatles - Only a northern song


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0