Challenge: dag 11.


Day 11: Original version of a song The Beatles covered.


The Beatles med Pete Best på trummor, 1962.

En bra låt som The Beatles har covrat gäller alltså idag - ett mycket enkelt val! Här väljer jag en låt från en av mina absoluta favoritgrupper: Three cool cats med The Coasters. The Coasters är en R&B grupp som bildades i Los Angeles 1955 och har en lång karriär bakom sig med många fenomenala låtar. Deras första riktiga hit kom 1956 med "Down in Mexico" (
) och detta var enbart början. 

Paul McCartney var ett enormt fan av The Coasters och till följd av detta har bandet spelat in ett antal versioner på Coastershits: Searchin', Young blood och Three cool cats. När Paul fick tag på The Coasters Amerikanska version av
Consuelo Velázquez hit "Besame mucho" så inspirerades han så pass mycket att The Beatles också spelade in denna låt, baserat på The Coasters arrangemang. 

Three Cool Cats var B-sida till The Coasters låt Charlie Brown som spelades in 1958 (släpptes som singel 1959) och spelades in av The Beatles två gånger: första gången på bandets Decca-audition den 1 Januari 1962 och under Get back-sessionerna den 29 Januari 1969. Uppgifter finns att de ska ha spelat den flertalet gånger under sessionerna men jag har inte kunnat hitta andra datum. Den första versionen kan man hitta på The Beatles skiva Anthology 1. Jag vet inte riktigt vad de har gjort med låten dock: i originalformat låter det lite grann som att George har andats in helium och sjunger hela låten utan att komma ihåg den nödvändiga funktionen med andning! Jag antar att de vässat till den litegranna inför släppet av Anthology.

The Coasters - Three Cool Cats



.. Och nu kliar det lite i mina fingrar, för jag vet hur dumt det är att inte posta den fantastiska Down in Mexico när jag väl skriver ett inlägg om The Coasters - vem vet när de återkommer härnäst? Pah.

The Coasters - Down in Mexico


Kommentarer
Postat av: Bea

Jag måste börja lyssna på The Coasters hör jag! Down in Mexico var dagens eargasm.



Sv: Jag hade nästan slutat tro på snö, efter att ha upplevt den varmaste vintern i hela mitt liv. Hur mycket jag än ogillar snön, så jag inte hjälpa än att känna att det är som det ska vara. ^^

2012-01-23 @ 19:34:40
URL: http://beatricelundahl.blogspot.com
Postat av: EVELINA - art & photos

sv; hahha ja :P

2012-01-24 @ 07:13:01
URL: http://evelinaahli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0