Beatles v.s. Rolling Stones


Två som inte bryr sig om fansens krig banden emellan: Brian Jones (The Rolling Stones) och George Harrison (The Beatles).

En sak som jag har tänkt på då jag har talat med människor om musik är den reaktion som alltid kommer efter att jag har berättat att jag älskar The Beatles. Ofta säger folk då att de antingen gillar The Beatles eller The Rolling Stones. Jag brukar då säga att "Okej, trevligt, det (Rolling Stones) är inte ett favoritband för mig men . . " och då kommer det omedelbart - "Nej, för ni Beatlemaniacs hatar ju Rolling Stones".

Åh gud vad jag är less på fanwars. Det är Gyllene Tider mot Noice, Syntharna mot hårdrockarna och Beatles mot Rolling Stones. Jag tycker sådana dissningar gruppernas fans emellan är så otroligt löjligt när folk trycker ned andra band bara för att det är vad som förväntas av dem. Jag har försökt lyssna på The Rolling Stones. Jag har verkligen försökt. Jag har lyssnat och lyssnat och efter att ha hört ca 75-85 olika låtar med dem så tycker i alla fall jag att de har fått en ärlig chans att visa framfötterna. Anledningen till att jag inte tycker särskilt mycket om RS är att jag på dessa låtar inte hittade en enda som jag tyckte var superbra, och då tycker jag det är bättre att hoppa till musik jag tycker om. Men jag vill alltid ha gett ett band en ärlig chans innan jag avtackar mig från dem, för han man inte det så är det så . . tragiskt. Jag sade det till en i klassen då jag hade hållit i en redovisning om Beatles att "för att kunna kritisera viss musik måste jag ju ha hört den ordentligt." - men det verkar inte alla hålla med om!

Det musikaliska geniet i RS tycker jag dessutom är Brian Jones, och han avled ju redan 1969 i en drunkningsolycka (man tror väl i alla fall att det var en olycka, vissa spekulerar om självmord.) så hans sejour med RS blev inte särskilt lång. Han blev kickad från bandet mindre än en månad innan han dog. Han var i alla fall en otrolig multimusiker och skulle ha fyllt år under gårdagen - så jag säger grattis i efterskott till Brian.


Brian Jones. (1942 - 1969)


Kommentarer
Postat av: EVELINA - art & photos

sv; hahah;) min pappa e från Göteborg :'D hahaha;D och har släktingar där nere ;) älskar göteborska :D<2

2012-02-29 @ 19:47:54
URL: http://evelinaahli.blogg.se/
Postat av: Amanda

Åhh, jag är också så trött på fanwars! Man gillar det man gillar. Så enkelt är det. Alla har olika smak men ingen har mer rätt eller fel än någon annan (utom de som lyssnar på Justin Bieber då, host).



Nejmen skämt åsido. Låt folk lyssna på vad dom vill liksom :P Borde inte vara så svårt tycker man ju..

2012-03-10 @ 00:23:07
URL: http://maandel.blogg.se/
Postat av: Amanda

Kom på en sak till! Samma är det ju med folk som typ säger att bara för man lyssnar på en viss typ av musik (låt oss säga Beatles nu då som exempel) så kan man inte gilla den "raka motsatsen" till deras musik, typ punk som Sex Pistols.



Vet inte hur många gånger jag blivit ifrågasatt när jag sagt att jag gillar BÅDE Sex Pistols OCH Beatles. "Det kan man ju inte göra man måste ju välja". Why not? Frågar jag då. Så irrierande :P Haha.

2012-03-10 @ 00:25:34
URL: http://maandel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0